onsdag den 1. december 2010

De lovede os offentlige arbejdspladser… nu tager de apoteket og brugsen.

Det er mindre end fire måneder siden, at regeringspartiet Venstre turnerede rundt i Vestjylland med opbakning, penge og offentlige arbejdspladser til udkantsområderne for, at sikre medlems- og stemmetallene i partiets klassiske højborg.

Med regeringens udspil om øget vækst gennem konkurrence går regeringen nu i en markant anden og mere klassisk-liberal retning. Lektien er meget klar. Lyt ikke til, hvad politikkerne siger, men se på, hvad de gør! Folk stemmer med fødderne!

Så kan apoteket følge efter hattemageren.
De tiltag regeringen nu har i støbeskeen vil svække de lokale håndværksmestre, lukke det lokale apotek og den lokale Brugs.
Byggeriet skal ifølge regeringen, i fremtiden være præget af mere typehusbyggeri og flere ensartede masseproduktioner. Gerne fra udlandet.
Det vil kvæle den lokale håndværksmester. Billig udenlandsk masseproduktion vil således komme til, at stå foran byggeri på dansk, med et højt niveau af kvalitet og miljøvenlig bæredygtighed.
Mit lille lokale apotek vil sikkert også lukke i ”Løkkeland”. Det er nemlig støttet med penge gennem en udligningsordning, mellem de store apoteker i byerne og de mindre apoteker på landet. Denne ordning sikrer, at jeg også har adgang til medicin, selv om jeg ikke bor i en større by. Udligningsordningen står for skud i ”Løkkeland”. Jeg er bange for, mit lokale apotek ikke er konkurrencedygtigt iflg. Løkke. Men det yder en vigtig samfundsopgave for mig.

I Den gamle by i Århus ligger der en gammel hatteforretning. Hatteforretningen blev efter sin lukning i Lemvig, gjort til en museumsgenstand i Den gamle by. Hvis Løkke får gennemført sin plan om øget konkurrence, kan jeg besøge mit lokale apotek… i Den gamle by.

Det kan da godt være, at vores lokale apotek flytter til den gamle by i Århus… men hey; jeg har hørt, at der også skulle komme en Walmart til Århus… Vildt ikk’!

I regeringens konkurrenceudspil er der også lagt op til en ændring af planloven. En sådan ændring vil åbne op for opførelsen af MEGA indkøbscentre.
Det vil uden tvivl føre til et pres på de små lokale forretninger, der ikke kan tilbyde tæpper, biler og hakket oksekød under samme tag.

Så ja… det er muligt, at jeg som dansker kan spare kr. 1.800,- … men jeg vil nu hellere beholde min lokale købmand og apotek.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar