torsdag den 9. december 2010

Juletræer, tiger-sex og udkantsdanmark.

Når I alle sammen om 15 dage går med en lille rødvinsbrandert på og pynter juletræet, kan I godt sende en lille tanke til udkantsdanmark. Det er her jeg bor og her jeres juletræ, indtil for kort tid siden, voksede. … Så helt undvære os, kan I ikke.

To gange om året er det i udkantsdanmark det sker.
Det er om sommeren, hvor det er stranden og sommerhuset, der er rammen om familiehyggen, og det er nu hvor juletræerne fældes.

Sommerhuset er bygget af polakker og juletræet er fældet af en gut fra Letland.

Jeg går for tiden og holder lidt øje med en byggeplads, hvor der opføres luksussommerhuse.
På byggepladsen går der kun polakker.

Som, at ha’ sex med en tiger…

Polakkerne er ikke særligt interesserede i, at tale med mig fra fagforeningen. Man fornemmer det tydeligt, når man kommer ind i et rum, hvor et par gutter i Adidas-bukser og gummisko ligger på hug og lægger fliser i det, der inden længe er en turistklar swimmingpool. De begynder at tale meget hurtigt. Det er som om de ikke taler med hinanden, men ned i de fliser, de er ved at lægge. Alligevel ler de alle sammen højt af den faldne bemærkning, der afløser mit ”do you speak english?”.
Det lykkedes mig, at komme i snak med én af dem. Han fortæller, at de alle sammen arbejder dobbelt så meget som det, der fremgår af den ellers fine lønseddel de kan vise mig.
De ved godt at de burde stå i fagforeningen, men som han fortæller mig, ”at melde sig ind i fagforeningen er som, at ha’ sex med en tiger… meget farligt og der er ingen nydelse i det”. Han ved at hvis hans arbejdsgiver finder ud af, at han er i fagforeningen bliver han fyret.
… Jeg tror ikke engang sommerhuset er billigere at leje, end dem der er bygget på overenskomst vilkår.

I dag tar’ jeg i skoven og får en snak med de letter, der går og fælder juletræerne. De har sikkert heller ikke lyst til, at snakke med mig og jeg kan frygte, at deres løn og arbejdsforhold er ringere end polakkernes.
… Har I lagt mærke til om prisen på juletræer er faldet, siden det er underbetalte letter, der er begyndt at fælde dem?

Udkantsdanmark mister mange produktions arbejdspladser i industrien. Noget tyder på, at vi i fremtiden skal leve af vores land- og skovbrug og de arbejdspladser der er i turismeindustrien.

Men lige nu ligger vores største eksportsucces ikke, i hverken juletræer eller ravhalskæder. Vores største eksport er arbejdspladser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar